Tips til julegaver

Den ene måneden etter den andre flyr avgårde og nå er det ikke lenge før vi har kommet til Desember. Mange har sikkert allerede kommet godt i gang med strikking av julegaver mens andre (les; meg) har bare mange planer om å strikke opptil flere gaver. Jeg har glemt og fortrengt at jeg i Desember i fjor lovde meg selv å strikke julegavene ferdige i god tid før kalenderen sier god jul.

Nå når jeg har kommet dit at jeg faktisk må få de på pinnene, tenkte jeg å tipse dere om noen plagg som passer seg ypperlig å strikke når man er ute litt i siste liten. De fleste oppskriftene selges som enkelt mønstre – eller er til og med gratis. Oppskriftene kan jeg varmt anbefale da jeg har strikket de fleste selv fra før.

Paelas miniklassikere 

IMG_9201_grande

Det sier seg jo selv at dette er en perfekt gave til små dukke mammaer og pappaer. Dette er en perfekt måte å bruke opp restegarn på og en mer takknemlig mottaker må du nok lete lenge etter dersom du velger å strikke dette i gave. Kanskje du til og med ønsker å strikke matchende til mottakeren? Oppskriftene er det damene bak Paelas som står for og du finner de her.

Ankers lue 

fullsizeoutput_9807_688fb376-f835-4217-b42c-ec783688d562_1024x1024

Nok et nydelig plagg i Mette bak Petiteknit sin fantastisk fine Ankers serie. Luen er kjappstrikka og veldig kjekk å ha på pinnene. Jeg strikket nylig en selv til størstemann og passformen er perfekt. Denne kan strikkes både til barn og voksen, og blir garantert en favoritt hos den du gir den til. Er du kjapp rekker du kanskje å strikke andre matchende plagg til luen også. Du finner oppskriften gratis her.

Baby Igloo boots 

iglooboots3_1024x1024

Den perfekte gave til de aller minste midt på vinteren. Vi har hatt 3 par i hus, og hadde disse vært under juletreet hos oss, hadde jeg hoppet i taket. Supergode i vogna, i bilen og som deilige tøfler innendørs til babyene. Jeg anbefaler å sy såler på til de større barna som har begynt å gå. Oppskriften finner du hos Ministrikk her.

Mandagsgenser / Kong Okton – genser

kong-oktogon-magnolia-tattoo

Mandagsgenser-Waaga-2016

Jeg synes det er veldig kjekt med en tykkere ullgenser i barnas garderobe. Disse er perfekte til å putte på til og fra barnehagen og under yttertøy på kaldere dager. Disse to fra Erica Waagene / waaga.com er noen av de fineste jeg vet. På tykkere pinner er dette helt klart et overkommelig prosjekt til julegaver. Det enkle er ofte det beste – og mønster på bærestykket er jeg svak for. Oppskrifter finner du her.

Tovede Marius votter 

sg_kit_93

Dette er julegaven du strikker på en kveld. Og etter en runde i vaskemaskinen blir dette de mykeste og varmeste vottene man kan ha. Det kjekke er at man kan variere fargene etter mottakers favoritter – og det koster ikke mye med garn til disse. De kommer garantert til å bli satt stor pris på av den du gir dem til. Oppskriften finner kan lastes ned gratis hos Sandnes Garn, til barn og voksen. I tillegg finner du også tøfler i samme gratis her.

Andre tips til julegaver

Til herre

Lunt sett fra waaga.no / Her

Sokker fra Sandnes Garn / Her

Til dame

Vesthaversettet fra Petiteknit / Her 

Boblejakka fra Ministrikk/ Her

Mammasfishermanhat fra Guttenogstrikkemor / Her 

Til barn

Perleflettgenser fra Paelas/ Her

Høstfrostsett fra Waaga.no/ Her

Bamsegenser fra Petiteknit / Her

Strikkavenner fra Hipknitshop / Her

Til baby

Robust romper fra Paelas/ Her

Kalinka romper fra Ministrikk / Her

Alberts pilot lue fra Petiteknit / Her