Et must i høstens garderobe

21942421_10154934619041570_449258515_n

Hver høst har jeg lett etter den perfekte strikka halsen til guttene. Jeg finner de ofte hos kjedebutikkene, men man vil jo så gjerne strikke de selv.  Jeg liker at halsene sitter godt der den skal uten å stramme. Denne halsen strikkes på en kveld og er det perfekte tilbehøret utover høsten. Oppskriften vil jeg gjerne dele med deg! ( Og dere. Dette er en gratisoppskrift, egentlig bare laget til eget bruk, som jeg kun har strikket to av. Noen feil kan det være, og størrelsene er kun testet på mine barn, og kan være litt så der. Ikke arrester meg av den grunn)

Enkel strikka hals 

Størrelser

1-3 år (4-10 år)

Materiale 

50 (100) gram Merino ull fra Sandnes garn, farge 2035.

Rundpinne 4 mm, 40 cm

Du kan også bruke annet garn som tilsvarer disse, feks dobbel tråd knitting for olive merino, lerke fra dale garn, dobbel tråd alpakka silke fra Sandnes Garn o.l. Bare husk at du kan trenge mer garn dersom du velger andre alternativ enn merino ull.

Merk

Min oker gule hals har strikkefasthet 22/10 på pinne 4 fordi jeg strikker noe stramt. Dersom du strikker strammere/løsere enn meg, kan garnmengden variere i den minste størrelsen da jeg brukte akkurat 50 gram.

Oppskrift 

Legg opp 96 (100) masker på pinne 4 , Sett en maske markør ved staten av omgangen og etter 48 (50) masker. Strikk 10 (14) cm med vrangbord rundt 2 rett og 2 vrang. Fell en maske ved hver maske markør og strikk for – og bakstykke hver for seg. Disse strikkes frem og tilbake i glattstrikk( rette masker på retten og vrange masker på vrangen) med 4 masker rillestrikk i hver side ( rillestrikk = rette masker på retten og vrangen).

Forstykket: Strikk som beskrevet ovenfor til arbeidet måler 7(10) cm etter du delte arbeidet. Avslutt med 2 riller ( 4 omganger rett masker) før du feller av.

Bakstykket: Strikk som beskrevet ovenfor til arbeidet måler 8(12) cm etter du delte arbeidet. Avslutt med 3 riller( 6 omganger rett masker) før du feller av.

Fest alle løse tråder og putt den på en du er glad i!

21942431_10154934619126570_1132914118_n

Vimpelrekken fra Kaos finner du her.

En kommentar om “Et must i høstens garderobe