Har du lyst å lære deg å strikke?

Det er nå fire år siden jeg tok strikkepinnene fatt. Jeg gikk gravid og fikk et stort behov for å lage noe eget til den lille babyen som skulle komme. Strikkebølgen var akkurat på vei tilbake, mye takket være fantastiske Charlott Pettersen. Den store guttestrikkeboka ble min første av mange strikkebøker, og etter dette har jeg aldri snudd. Skappel hadde akkurat lansert sin første genser og jeg fikk klar beskjed fra svigerinnen min ( som er en strikkeguru) at jeg fint måtte strikke den selv da jeg spurte henne om det.

Jeg hadde strikket litt før. Typ en gryteklut eller starten på et skjerf i kunst og håndverkstimene på skolen. Jeg startet med å finne videoer på nett og lærte meg masse gjennom disse. Med en god porsjon pågangsmot og en dose tålmodighet min egen mor ikke en gang tenkte jeg hadde, ble jeg sakte men sikkert bitt av strikkebasillen. Fire år etter, har jeg aldri snudd meg tilbake. Jeg kan med hånden på hjertet kalle meg en strikkenerd og ja – jeg liker det.

ønsker jeg at andre også skal få oppleve gleden av å lære seg å strikke. Jeg kommer til å starte et online strikkekurs, hvor man vil få tilgang på alt man trenger av materielle, videoer og oppfølging av meg for å kunne lære seg det man trenger for å strikke. Jeg har delt opp kurset i tre; helt nybegynner, middels og vanskelig. Jeg synes det er viktig å påpeke at plaggene på middels og vanskelig, ikke er vanskelig så lenge man lærer teknikker som blir brukt.

Info angående strikkekurset:

Som skrevet vil kurset deles opp i tre. Man kan melde seg på alle tre – men middels og øvet krever at man har strikket litt før. (man kan å legge opp og strikke rett/vrang masker)

Nybegynner

  • Kurset som passer for deg som ikke har strikket før. Her vil du lære alt grunnleggende; som å legge opp, felle av, strikke rett/vrang og kunnskap det er viktig å kunne før man starter å strikke.
  • Kommer til å inneholde en strikke ABC
  • Man får tilgang på videomateriale laget av meg.
  • Alle som deltar får oppfølging av meg.
  • Alle som deltar strikker samme plagg, valgt av meg.
  • Materialpakke med det man trenger blir sendt til hver deltaker i posten.

Plagget jeg har valgt ut her er Begynnerjakken til http://www.petiteknit.dk. Dette sies å være den perfekte jakken å starte med, hvor oppskriften er uten forkortelser og enkel å forstå. Jakken strikkes i riller og man får innføring i mye av det strikking handler om.

Pris på nybegynnerkurset er kr 800,- + materialkostnader som vil variere etter hvilken størrelse man velger å strikke. (fra 300,- til 500,-)

IMG_2549_9a1dc2ba-f729-470e-aabd-1cf415e02930_1024x1024

Middels 

  • Kurset forutsetter at man har strikket før.
  • Lærer teknikker som magic loop, struktur strikk, raglanfelling, plukke opp masker
  • Man får tilgang på videomateriale laget av meg.
  • Alle som deltar får oppfølging av meg.
  • Alle som deltar strikker samme plagg, valgt av meg.
  • Materialpakke med det man trenger blir sendt til hver deltaker i posten.

Plagget jeg har valgt her er også en oppskrift fra http://www.petiteknit.dk. Carls cardigan er en jakke strikket med smock mønster – et enkelt mønster når man først har lært. Oppskriften er enkel å forstå – men samtidig krever den litt mer forkunnskap for å sette i gang.

Pris på kurset er kr 800,- + materialkostnader som vil variere etter hvilken størrelse man velger å strikke. (fra 400,- til 700,-)

IMG_7117_67a09fb0-cc6d-46ee-a5cb-dbf94c8f33ae_1024x1024

Øvet 

  • Kurset forutsetter at man har strikket før.
  • Lærer teknikker som det å lage lomme, legg på bukser, strikke høyere bak uten hull og fordeling av knapper.
  • Man får tilgang på videomateriale laget av meg.
  • Alle som deltar får oppfølging av meg.
  • Alle som deltar strikker samme plagg, valgt av meg.
  • Materialpakke med det man trenger blir sendt til hver deltaker i posten.

Plagget jeg her er valgt er Olasshorts fra Marianne J. Bjerkman – @knitsandpieces. Dette er en shorts som er utrolig morsom å strikke – men kan by på utfordringer man ikke møter på alle plagg, men som er utrolig nyttig å kunne.

Pris på kurset er kr 800,- + materialkostnader som vil variere etter hvilken størrelse man velger å strikke. (fra 400,- til 700,-)

45075_Knitsandpieces_Olasshorts_av_Marianne_J._Bje_1

Man vil også kunne få muligheten til å få tilgang på videoer fra alle kursene, da betaler man 200,- ekstra per kurs man ønsker å være med på. Det er førstemann til mølla – 12 plasser per kurs.

Dette er unike videoer som er tilpasset plaggene som strikkes. Jeg vil være tilgjengelig for hjelp – nesten akkurat når du trenger det. Dette er unikt fra andre kurs, hvor man får begrenset antall timer man tilbringer med hjelp.

Oppstart på kursene vil være fra ca 1.september. Påmelding skjer på e-post til mammastrikk@hotmail.com, merk mailen med kurset du ønsker å delta på.