Strikkeplaner

Senest i går kveld, fikk jeg kjenne på hvor viktig jeg synes det er å planlegge hva man skal strikke. Gjerne gjennom en strikkeliste. Jeg hadde brukt hele kvelden på en lue på pinne 3, men kjente hele veien på at luen i den fargen jeg strikket i, bare ble helt feil. Så jeg rekte opp arbeidet. Den luen hadde vi aldri kommet til å bli brukt. Både mønster og garn fargen var helt nydelig, men det ble bare helt feil. Jeg strikker ofte på implus. Jeg teststrikker mye og føler litt på at jeg da mister muligheten til å strikke fra lista mi. Misforstå meg rett, jeg synes det er veldig hyggelig å få teststrikke fine plagg, men det går automatisk på bekostning av min egen strikkeliste.

17837427_10154412436436570_1381591660_o
Strikkelista mi – svart på hvit

Jeg har lenge tenkt på at jeg virkelig ønsker meg en gjennomført strikkegarderobe til guttene. De har begge to mer enn nok strikkeklær, men en brøkdel av de blir brukt ukentlig. Derimot har vi noen plagg som blir brukt daglig. De plaggene vi ikke kunne vært foruten. Dette er ullgenseren til storebror og heldressen til lillebror. Med tilbehør er disse plaggene uunværlig for oss i vinter halvåret. På motsatt side finnes det også plagg som aldri blir brukt og gjennom planlegging er det disse jeg prøver å luke ut. Dette er gjerne nydelige plagg, men kanskje passformen ikke var helt perfekt eller at fargen ble bare litt feil. Dette er selvfølgelig vanskelig å forutsi, men mine strikkeplaner fremover skal bestå mye av basis plagg, som lett kan kombineres med andre plagg.

nordic_shorts2_lav_2_grande
Ministrikk lever videre. Nordic shorts skal strikkes i nærmeste fremtid hos meg. Foto: Ministrikk 

Helt siden Januar har jeg strikket på høstgarderoben til 4 åringen. Vi bruker ull og strikkeklær året rundt, men disse ville jeg ha som prosjekter på si innimellom mindre plagg. Jeg er svak for ullgensere/jakker og synes det er kjekt å ha flere vi kan bruke om hverandre. Vi har hatt et lass av gensere som nå nærmer seg for små, og da koser jeg meg med å planlegge og strikke nye til han. Ekstra kjekt er det nå når han viser glede ovenfor det å få hjemme strikk og jeg synes det er stas at disse kan gå i arv til småsøsken. I tillegg til gensere, skal han få noen jakker og jeg har som mål å bli flinkere på småplagg. Kanskje motivasjonen til å strikke votter og luer kommer når det blir varmere og mer praktisk å strikke på noe smått? Man kan jo håpe.

Processed with VSCO with f2 preset
En enkel cardigan slår aldri feil. Denne har vi allerede hatt mange av, men langt i fra mange nok. Foto: Ministrikk

Etter å ha brukt mye tid på strikk til storebror, har det sneket seg inn mange nye plagg jeg vil strikke til lille også. Han vokser i rekordfart og jeg innser at han snart blir for stor til mange av de plaggene jeg planlegger. Da passer det ekstra dårlig med en eksamensperiode som krever all ledig tid i hverdagen. Desto gøyere blir det med sommerferie om knappe to måneder – og en hel haug med strikketid. Jeg planlegger noen få typiske sommerplagg til guttene. Erfaringsmessig byr ikke nordvest landet på veldig mye sommervær – og på de varmeste dagene synes jeg strikk i bomull blir for klamt. Strikker man i blandingsgarn som lerke serien, duo fra Sandes Garn eller Pima Bomuld fra Camarose, kan plaggene brukes året rundt. Jakken du strikket for å ha under vinterjakken, blir plutselig jakken man må ha uten på korte ermer på kjølige sommerdager. Med litt planlegging har du faktisk en gjennomgående helårsgarderobe til barna. Jeg har lurt inn et par shortser på lista, bare i tilfelle sola kommer. Hvis ikke kan de jo fint brukes med knestrømper til og de.

Margotbuksa_06_grande
Margot. Den ultimate selebuksa. I alpakka silke kommer den til å bli nok en favoritt. Foto: Ministrikk

Hvordan planlegger du strikkingen din?

annonse